28.11.16

27/5/2015-The Incident

Lepas makan, aku plan nak ke library. Memang niat nak buat notes la kononnya untuk quiz esok. While all of them nak ke surau santai santai before tunggu masuk waktu. Oh ya, aku pergi dengan teha. Sampai library, dekat loker.

‘Alin..’
‘Eh bukan kau nak pergi surau ke tadi’
‘Nak study sama-sama’
Aku cuma tersenyum. Siti.

Aku keluarkan buku, test pad, pencil case, powerbank, handphone and earphone. Sampai meja, aku hulur nota audit ke Siti. Bila duduk, carik handphone, takde! Aku cuba bertenang. Carik dalam purse (where I used to put my handphone), pocket seluar, pencil case, selit selit buku ke, takde! Langsung!

Aku rilek lagi masa tu. Aku fikir alah terselit mana mana lah tu sebab kalau jatuh mesti aku terdengar. Phone pulak aku pergi tanggal casing dia. Memang bogel. Kalau jatuh even atas karpet pun mesti boleh dengar. Aku confuse sebenarnya dekat situ. Jenuh aku ingat balik satu persatu benda yang aku buat start dari keluar kereta sampai la aku dekat library.

Aku cuba bertenang. Try mintak teha call no aku non-stop. Bila diorang kata phone aku still ringing aku yakin phone aku tu ada je. Tak kemana pun. Sebab kalau orang nak ambik mesti orang tu off handphone yedak? Aku pergi surau mintak mimi kunci kereta, mana tau ada terselit selit tepi seat ke bawak seat ke apa. Tak ada jugak.

Last last aku give up. Aku masuk kelas. Aku ingat aku cukup cool nak face benda tu. Sebab fikir ni kali kedua, okay la. Tak ada rezeki. Tapi jauh dalam hati aku still yakin handphone tu ada. Tak ada orang ambik. Sampai la aku cakap dekat budak-budak ni,

‘Aku rasa aku tak boleh focus dalam kelas nanti’

Terus Siti, Ayu and Iqhreen ajak pergi library nak double check. Ya Allah masa tu aku serba salah gila dengan diorang. Sebenarnya boleh je pergi sorang. Tapi bila ada orang teman dia macam takde la down sangat kan. (Thanks Ayu, Siti & Iqhreen. Me love you guy despite the annoyingness I have to face every day)

Sampai library, tengok belakang locker tempat aku letak bag, tak ada. Masuk library tengok area tempat aku duduk, tak ada. Last last decide nak tanya staff library.
Siti yang mula. Padahal phone aku yang hilang. Kah

‘Bang, phone kawan saya hilang’ Masa tu aku berdoa dalam dalam, tolong lah ada.

Abang tu tanya, ‘brand apa?’ Again Siti yang jawab. ‘Asus’

Masa ni aku bersyukur sangat dia tolong jawab bagi pihak aku, sebab aku rasa macam aku tengah tak stabil. Sebab dalam hati ni duk berdoa, tolong lah ada, tolong lah ada.

Abang tu tanya lagi. ‘Warna apa? Lama aku terdiam sampai la aku jawab ‘Gold’
‘Cuba call’ Ayu pulak ambik giliran call number aku. At last abang tu tanya, dengan handphone aku dekat tangan dia, ‘Yang ni ke?’

Masa tu aku rasa nak menangis pun ya. Seronok pun ya, bersyukur lagi la. Tak terkata.
‘Orang yang tolong awak ada duduk dekat tepi tu, baju belang hitam putih. Pergi cakap terima kasih dekat dia’ Sebelum aku tulis nama, detail semua aku sempat pandang nama dia. ‘Ishak’ ok kad matrik 2014, Junior aku la ni. Hmm hahaha.


Terima kasih, whoever u are. Lepas dapat handphone, jauh disudut hati aku harap, Allah buka rezeki luas luas untuk dia, dan mudahkan urusan Ayu, Iqhreen, Siti & Mimi dalam apa je dorang buat. Maybe aku tak boleh ada bila dorang susah, tapi aku harap everything will run smoothly for them, in anything.